Norges Bank

Veksle utgåtte sedler og mynter

Utgåtte norske sedler og mynter kan veksles på ett av våre kontorer eller sendes inn via posten. Vi veksler ikke gyldige sedler og mynter.

Slik veksler du

Send penger i posten

  • Ingen begrensing på beløp
  • Penger mottas på konto
  • Du kan sende både sedler og mynter
  • Har du utenlandsk konto? Ikke noe problem

Fyll ut digitalt skjema her   

eller last ned papirskjema her

Lever penger i Oslo

Fyll ut digitalt skjema her

eller last ned papirskjema her

Veksle på våre kontorer

En hånd holder to sedler - en 50-lapp med portrett av Peter Christian Asbjørnsen og en 500-lapp med portrett av Camilla Collett

  • Kun veksel opptil kr 7 000,-
  • Veksling kan gjøres ved våre kontorer i  Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø. Se adresser og åpningstider
  • Ikke veksel av mynt
  • Vekslingen vil gå raskere hvis du fyller ut dette digitale skjemaet før du kommer

Lenker

Her kan du veksle

Åpningstider for alle kontorer

Åpent mandag til fredag: kl. 09.00 - 15.00
Helligdager: Stengt
Julaften, nyttårsaften og onsdag før skjærtorsdag: Stengt

Oslo

Norges Banks hovedkontor i Oslo
Bankplassen 2, 0151 Oslo 

Bergen

Nokas Verdihåndtering AS
Bradbenken 1, 5835 Bergen

Tromsø

Nokas Verdihåndtering AS
Bankgata 9/11, 9255 Tromsø

Stavanger

Nokas Verdihåndtering AS
Strandsvingen 10, 4065 Stavanger

Trondheim

Nokas Verdihåndtering AS
Peter Eggesplass 2, 7005 Trondheim

Ofte stilte spørsmål

Må jeg avtale tid for å levere penger eller veksle over disk?
Du trenger ikke å avtale tid for å levere penger eller veksle over disk.
 
Drop-in alle hverdager fra 09:00 til 15:00.
Helligdager: Stengt
Julaften, nyttårsaften og onsdag før skjærtorsdag: Stengt
Kan jeg veksle utenlandsk valuta?

Nei. Banken din eller et valutavekslingskontor kan gi deg råd om hvordan du veksler utenlandske valuta.

Kan jeg veksle ugyldige sedler og mynter på vegne av andre?
Ja. Hvis du søker om å veksle på vegne av andre må du vedlegge en signert fullmakt fra eieren av pengene, hvor det oppgis navn på fullmektig og hvordan pengene ønskes utbetalt. Bekreftet kopi av ID må vedlegges for eieren av pengene og fullmektig.
 
Kan jeg veksle mynter?
Ja. Følgende mynter kan veksles i Norges Bank:
 
50-øremynten 1996-2011
5-kronemynter (1963-1997) og 10-kronemynter (1983-1991)
 
Du må levere eller sende myntene til Norges Bank i Oslo. Vi overfører beløpet til din konto.
 
Besøksadresse: 
Bankplassen 2, 0151 Oslo
 
Send i posten til: 
Norges Bank K&D
P.O. Boks 1179 Sentrum
0107 Oslo
Norge
 
 
Kan jeg levere pengene i Norges bank?
Ja. Du kan kun levere ugyldige sedler og mynter til vårt hovedkontor i Oslo og få beløpet overført til din konto. Fyll ut elektronisk skjema på forhånd - ta med gyldig legitimasjon og saksnummeret som du vil motta på e-post ved elektronisk utfylling av skjema på nett. Hvis du velger å bruke papirbasert skjema ber vi deg ha skjemaet ferdig utfylt ved ankomst dersom du ønsker å levere pengene over disk.
 
Åpningstider og adresse:
Bankplassen 2, Oslo
Mandag til fredag kl. 09:00 – 15:00
Ingen forhåndsavtale – kun drop-in
Helligdager: Stengt
Julaften, nyttårsaften og onsdag før skjærtorsdag: Stengt
 
 
Det er tilgang til heis til venstre i inngangen for rullestolbrukere.
Kan jeg få pengene utbetalt i kontanter?
Du kan veksle maks 7 000 kroner fra ugyldige sedler til nye sedler (ikke mynt) over disk i Oslo, Trondheim, Bergen, Tromsø og Stavanger - alle hverdager fra 09:00 til 15:00.
 
Beløp over 7 000 kroner og mynt må alltid leveres eller sendes til vårt hovedkontor i Oslo. Beløpet vil da bli overført til din konto. Det er ellers ingen beløpsgrense ved overføring til konto så lenge pengene blir levert eller sendt til Oslo.
Kan jeg få pengene overført til en utenlandsk konto?
Ja. Norges Bank overfører NOK til NOK. Banken din vil konvertere til den valutaen konto din er i. Vi tar ingen gebyrer for denne tjenesten. Din bank kan ta gebyrer for mottak av pengene.
 
Ved utfylling av vekslingsskjema - oppgi det internasjonale bankkontonummeret IBAN og SWIFT-kode (BIC). Det skal være samsvar mellom søkerens navn og eierne av kontonummeret, hvis ikke kan betalingen stoppe i systemet.
Kan jeg få erstatning for sedler og mynter som er skadet?
 
Norges Bank vil ved behov foreta nærmere undersøkelser iht. hvitvaskingsloven eller andre relevante bestemmelser.
Vennligst legg ved en bekreftet kopi av ID, eller identifiser deg med BankID på Norges Bank sine nettsider hvis du søker om mer enn 7 000 kr. Hvis du representerer en bedrift, legg ved firmaattest sammen med kopi av ID.
Jeg har ikke BankID. Kan jeg veksle penger likevel?
Ja. Hvis du ikke bruker BankID så kan du få identiteten din bekreftet på følgende måter:
 
1. Du må sende en bekreftet kopi av din identitet (nødvendig for beløp fra 8.000 kroner og over). Bekreftet av enten NAV, bank, kopikontor, domstol, politi, annet offentlig kontor eller to myndige personer. For beløp under 8.000 kroner er det tilstrekkelig med en enkel kopi av legitimasjon med bilde.

2. Hvis du skal veksle penger over disk - ta med gyldig legitimasjon med bilde. En av våre ansatte tar en kopi.

3. Du kan bekrefte identiteten din via Passport-reader App (send e-post med navn, etternavn, nasjonalitet og fødselsdato til: KBkontroll@norges-bank.no) Du vil motta en lenke på e-post for verifisering av ID.
Hvordan sender jeg pengene i posten?
Ta kontakt med Posten Norge for å finne den mest hensiktsmessige og sikre måten å sende pengene på.
 
Dette må du sende sammen med pengene (skriv tydelig på et ark):
 
• Fullt navn
• Saksnummeret som du vil motta på e-post ved utfylling av elektronisk skjema på nett
• Hvis du har brukt papirbasert skjema må du legge ved dette
 
For veksling av sedler og mynter via post kan du legitimere deg med BankID i forkant av innsending via Norges Banks ID-kontrolltjeneste. Norges Bank vil sjekke navn og mottakerkonto på innsendt skjema mot mottatt elektronisk ID. Hvis du ikke bruker BankID og vekslingsbeløpet er fra og med 8 000 kroner og over må du sende med en bekreftet kopi av ID (stemplet og signert).
For beløp under 8 000 kroner så holder det med en enkel kopi av ID med bilde.
Når vi har mottatt pengene vil vi overføre disse til ditt kontonummer.
 
Post sendes til:
Norges Bank
K&D
Postboks 1179, Sentrum
0107 Oslo

Fra utlandet:
 
Vi anbefaler at du tar kontakt med den lokale posttjenesten for den mest hensiktsmessige måten å sende forsendelser fra utlandet. Sendinger av penger skjer på eget ansvar. Du må ta nødvendige forhåndsregler for å sikre deg mot tap og tyveri.
 
Dette må du sende sammen med pengene: (skriv tydelig på et ark):
 
• Fullt navn
• Saksnummeret som du vil motta på e-post ved utfylling av elektronisk skjema på nett
• Hvis du har brukt papirbasert skjema må du legge ved dette.
Post sendes til:
Norges Bank
K&D
Postboks 1179, Sentrum
0107 Oslo
Norway
Ved innreise til Norge: fyll ut deklareringsskjema og ta med ved ankomst https://www.toll.no/no/verktoy/skjema/deklarering-av-betalingsmidler/
Hva er en bekreftet kopi av ID, og hvem kan bekrefte?
En bekreftet kopi av identitet er en rett kopi av originalen attestert/bekreftet av banker, NAV, kopikontor, domstol, kredittforetak, verdipapirforetak, investeringsforvaltningsselskaper, eiendomsmeglere, revisorer, politi, regnskapsførere, advokater eller to myndige personer.
 
Vi godtar følgende legitimasjon:
• Gyldig pass (norske og utenlandske)
• Nasjonalt ID-kort (norske og europeiske)
• Gyldig bankkort med bilde
• Norsk førerkort
• Nordiske førerkort av EU/EØS-standard
• Norsk utlendingspass (blått pass)
• Norsk reisebevis for flyktninger (grønt pass)
• BankID
Hvordan vet jeg at Norges Bank har mottatt pengene mine?
Du vil motta en bekreftelse på e-post når vi har åpnet konvolutten/forseglingsposen med informasjon om saksbehandlingstid og totalbeløp vi har talt. Du vil også motta en bekreftelse på e-post når pengene er overført til din konto.
 
 
Er det en frist for å veksle ugyldige sedler og mynter?

Nei. Norges Bank veksler inn til pålydende verdi. Enkelte utgåtte sedler og mynter kan ha samleverdi som overgår pålydende verdi. Ta kontakt med mynthandlere dersom du har spørsmål om dette.

Hvor lang er saksbehandlingstiden for overføring til konto?

Beløp opptil 7.000 kroner – saksbehandlingstid er normalt under 3 uker.
Beløp over 7.000 kroner - saksbehandlingstid er normalt 8-10 uker.
Beløp over 40.000 kroner - saksbehandlingstid er normalt 10-16 uker.

Du vil motta en bekreftelse på e-post når vi har åpnet posten med informasjon om saksbehandlingstiden og totalbeløpet vi har talt.

Du vil også motta en bekreftelse på e-post når pengene er overført til din konto.

Hvorfor ber Norges bank om tilleggsopplysninger og dokumentasjon?
Norges Bank følger bestemmelsene i hvitvaskingsloven. På samme måte som din bankforbindelse er vi pålagt å undersøke hvordan du har tilegnet deg pengene som ønskes vekslet. Vi må derfor stille noen spørsmål om pengenes opprinnelse og be om at du leverer relevant dokumentasjon så langt dette er mulig. God dokumentasjon vil gi raskere saksbehandling.
 
Dersom du ikke fikk lastet opp dokumentasjon ved utfylling av elektronisk skjema, kan du ettersende dokumentasjon på e-post til KBKontroll@norges-bank.no (oppgi saksnummeret og ditt navn).
Er det gebyr for å veksle utgåtte sedler og mynter?

Det er ikke gebyr på veksling.

Hvordan kontakter jeg Norges Bank?

Det er mange som kontakter oss for å spørre om vi har mottatt postforsendelsen. Norges Bank mottar en del post. Du må beregne 2-3 uker før vi overfører beløpet til din konto, da det kan ta litt tid før vi åpner all post. Vekslingssaker med store beløp kan ta lengere tid.

Husk at selve postsendingen tar også litt tid.  Hvis du oppga din e-postadresse ved utfylling av vekslingsskjema, så vil du motta en bekreftelse på e-post når vi har åpnet posten med informasjon om saksbehandlingstid og totalbeløpet vi har talt. Du vil også motta en bekreftelse på e-post når pengene er overført til din konto.

Ta kontakt med Posten Norge for å finne den mest hensiktsmessige og sikre måten å sende pengene på.

Postsendinger må adresseres til:
Norges Bank, K&D, Postboks 1179, Sentrum, 0107 Oslo

Telefon:
+47 901 48 659 (09:00 – 10:30 og 11:30 – 15:00). Telefonen er ikke betjent julaften, nyttårsaften og onsdag før skjærtorsdag.

E-post: KBkontroll@norges-bank.no