1979 Betalingsformidlings-utvalget
Norges Bank hadde gitt uttrykk for liknende synspunkter siden 1973. Særlig var banken opptatt av kostnader som ikke ble overveltet på brukerne ved en sterkt økende bruk av sjekker, . Banken ble etter hvert en viktig pådriver for mer kostnadsriktig prising, og startet med å kartlegge data for priser og kostnader i betalingsformidlingen. Banken ble også en pådriver for samordning av bankgiro og postgirotjenestene.
I 1986 etablerte Norges Bank Kontaktutvalget for betalingsformidling. Bakgrunnen var den nye sentralbankloven som påla banken å fremme et effektivt betalingssystem innenlands og overfor utlandet.
Litteratur:
NOU 1979:16 Betalingsformidling
Asbjørn Fidjestøl og Dag-Inge Flatraaker: Inntekter, kostnader og prissetting i betalingsformidlingen. Penger og Kreditt 1989/4
Olaf Gresvik og Harald Haare: Kostnader i betalingsformidlingen. Penger og kreditt 2009/1