Norges Bank feirer 200 år

I år er det 200 år siden Stortinget besluttet å opprette en egen sentralbank for den nye nasjonen Norge. Loven ble sanksjonert av Kongen 14. juni 1816. Selve jubileumsuken er i medio juni, men det vil være ulike markeringer gjennom hele året.

Gjennom vår jubileumsmarkering ønsker vi å gi det norske folk bedre innsikt i Norges Banks historie og egenart, samt øke forståelsen av vår rolle og vårt samfunnsoppdrag. Vi skal ut i landet, vi skal invitere inn og vi skal åpne opp.

– Vi håper mange vil ta del i markeringen av Norges Banks 200 års-jubileum. I løpet av jubileumsåret skal vi blant annet reise rundt i landet, åpne museumsutstillinger og utgi bøker om sentralbankens historie. For første gang skal vi også ha en landsdekkende casekonkurranse for økonomistudenter, sier sentralbanksjef Øystein Olsen.

Den offisielle markeringen vil foregå 14. juni i Trondheim, byen som huset bankens første hovedsete frem til 1897.

Norges Bank skal også være vertskap for et internasjonalt fagsymposium med en rekke interessante foredragsholdere. Tema for symposiet er «Samspillet mellom pengepolitikk og finansiell stabilitet: Veien videre».

Program for jubileumsmarkeringen i 2016:

• 18. februar: Sentralbanksjefens årstale «Økonomiske perspektiver» (Oslo)
  • 2. mars: Sentralbanksjefens årstale og casekonkurranse for økonomistudenter (Oslo)
  • 12. april: Regionalt nettverksforedrag, bedriftsbesøk og åpning av utstilling på Norsk Bergverksmuseum (Kongsberg)
  • 2. mai: Regional nettverkskonferanse og besøk på Molde videregåendeskole (Molde)
  • 3. mai: Regionalt nettverksforedrag for næringsliv og studenter, samt deltakelse på markering av Bodø bys 200 årsjubileum (Bodø)
  • 18.-19. mai: Regionalt nettverkskonferanse, historisk foredrag, åpning av utstilling på Norsk Oljemuseum, bedriftsbesøk, samtale og casekonkurranse for økonomistudenter (Stavanger)
  • 10. juni: Lansering av boken «Norges Banks historie 1816-2016» (Oslo)
  • 14. juni: Offisiell jubileumsmarkering (Trondheim)
  • 16. juni: Internasjonalt fagsymposium om temaet «Samspillet mellom pengepolitikk og finansiell stabilitet: Veien videre» og lansering av boken «Central Banks at a Crossroads – What Can We Learn From History» (Oslo)
  • 19. juni: Jubileumsmarkering med aktiviteter på Bankplassen, foredrag og omvisning i Norges Bank, åpning av utstillingen «Lås opp! Norges Bank 200 år» på Arkitekturmuseet og åpning av utstillingen «Jubileumsmynten – 20 kroner» på Samtidskunstmuseet (Oslo)
  • 31. august: Regional nettverkskonferanse og historisk foredrag for næringsliv og studenter (Kristiansand)