Fondet investerer ytterligere i det amerikanske eiendomsmarkedet

Norges Bank Investment Management (NBIM) og MetLife, Inc. kunngjorde i dag to nye investeringer i kontoreiendommer i Washington, DC og i San Francisco. Investeringen i San Francisco er fondets første på den amerikanske vestkysten.

Det er den andre og tredje investeringen i NBIM og MetLifes nylig opprettede partnerskap, etter kunngjøringen av investeringen i One Financial Center i Boston i tidlig desember.

NBIM og MetLife beholder tidligere kunngjorte eierandeler på henholdsvis 47,5 prosent og 52,5 prosent. Kjøpesummen for NBIMs andel på 47,5 prosent er 480 millioner dollar, tilsvarende 2,95 milliarder kroner. De to bygningene er verdsatt til omtrent 1 milliard dollar tilsammen, tilsvarende omlag 6,14 milliarder kroner.

–Med disse to investeringene utvider vi partnerskapet med MetLife i tråd med vårt formål og vår strategi, sier Karsten Kallevig, investeringsdirektør for eiendom ved Norges Bank Investment Management.

Om eiendommene

Eiendommen i Washington, DC ligger i 555 East 12th Street, like ved Metro Center metrostasjon og ett kvartal nord for Pennsylvania Avenue, i hjertet av Washington D.C.s East End. Eiendommen består av omtrent 73 000 kvadratmeter med utleieareal fordelt på 12 etasjer. I dag er 85 prosent av bygget utleid. Bygget er et av de største kontorbyggene i Washington, DC og er LEED Gold-sertifisert.

Eiendommen i San Francisco ligger i 425 Market Street, ved krysset Market Street og Freemont Street, sør i San Franciscos finansdistrikt. Eiendommen er LEED Gold-sertifisert og består av omtrent 87 900 kvadratmeter fordelt på 36 etasjer. Omtrent 85 prosent av bygget er utleid. MetLife eide 100 prosent av eiendommen før denne transaksjonen og har vært investor siden opprettelsen.

Om partnerskapet

NBIM og MetLife har gjennom et datterselskap inngått et partnerskap med formål å investere i førsteklasses (Class A) kontoreiendommer i sentrale amerikanske markeder over tid. NBIMs partnerskap med MetLife er fondets tredje partnerskap i USA innen eiendom. Sammen med den tidligere kunngjorte investeringen i One Financial Center i Boston er anslått verdi på partnerskapet rundt 1,7 milliarder dollar, tilsvarende 10,45 milliarder kroner, inkludert rundt 200 millioner dollar i finansiering. NBIMs netto investeringssum for andelen på 47,5 prosent i partnerskapet er på totalt 718 millioner dollar, tilsvarende 4,4 milliarder kroner.

MetLife, Inc. er en av de største aktørene på det kommersielle eiendomsmarkedet med 55,1 milliarder dollar investert i eiendom, fordelt på 43,1 milliarder dollar i kommersielle pantelån og 12 milliarder dollar direkte i eiendom ved utgangen av 2012.

Pressekontakt:

Thomas Sevang,