10-kronemynt til minne om Ole Bull

I år er det 200 år siden musikeren Ole Bull ble født. For å markere denne begivenheten vil Norges Bank utgi en 10-krone sirkulasjonsmynt med spesialpreg på jubilantens fødselsdag fredag 5. februar.

- Med denne markeringen ønsker vi å hedre den verdensberømte fiolinisten og komponisten Ole Bull, uttaler direktør Trond Eklund i Norges Banks avdeling for kontante betalingsmidler. Han trekker også frem Ole Bulls interesse for norsk folkemusikk og den sentrale rolle musikeren Bull spilte i utviklingen av en særnorsk kultur etter unionsoppløsningen fra Danmark.

Som forsidemotiv på mynten benyttes kongeportrettet av Harald V slik det har vært brukt på sirkulasjonsmynter med spesialpreg de senere år. Motivet er utformet av formgiver Ingrid Austlid Rise ved Det Norske Myntverket.

Det har vært avholdt en konkurranse om utformingen av myntens bakside. Vinnermotivet er utformet av billedhugger Wenche Gulbransen. Motivet er en sammensmelting av Ole Bulls portrett og deler av noteark til ”Seterjentens søndag”.

Minnemynten har samme format som den ordinære 10-kronemynten og blir tvungent betalingsmiddel.

Norges Bank har samarbeidet med Ole Bull 2010, et prosjekt etablert av Kunstmuseene i Bergen, om utgivelsen av mynten. Jubileumsåret blir offisielt åpnet med en festforestilling på Den Nationale Scene i Bergen den 12. februar. Fredag 5. februar vil Ole Bull bli feiret med bursdagsselskap på Festplassen i Bergen.

Publisert 28. januar 2010 10:00