Pressemelding, Ny Seddelserie

Norges Bank utgir ny 50- og 500-kroneseddel

18. oktober settes den nye 50- og 500-kroneseddelen i sirkulasjon.

De to første valørene i Norges nye seddelserie ble lansert i mai i fjor. Nå er turen kommet til de to neste.

- Den nye 50- og 500-kroneseddelen blir tilgjengelig fra 18. oktober 2018. Den gamle utgaven av 50- og 500-kroneseddelen kan du fortsatt bruke i ett år fra denne datoen, sier Leif Veggum, direktør for kontante betalingsmidler i Norges Bank.

Hovedmotivet på den nye 50-kroneseddelen er hentet fra Utvær fyr i Sogn og Fjordane. Redningsskøyta RS 14 «Stavanger» er gjengitt på forsiden av 500-kroneseddelen.

Den offisielle lanseringen av de to nye valørene skjer ved Redningsselskapets sjøsikkerhets- og opplæringssenter RS Noatun i Horten. Horten er også vertsby for Kystverket, som blant annet har ansvar for fyr og sjømerker langs hele norskekysten.

Økt sikkerhet er hovedgrunnen til at Norges Bank introduserer en ny seddelserie. I likhet med 100- og 200-kroneseddelen, har den nye 50- og 500-kroneseddelen flere avanserte sikkerhetselementer som publikum bør gjøre seg kjent med.

- I tillegg til vannmerke og sikkerhetstråd, som er velkjent fra tidligere utgaver, har den nye seddelserien en ring som virker som den flyter når du beveger på seddelen. Alle valører utenom 50-kroneseddelen har dessuten en ankerkjetting som ser ut som den løper ut og inn når du vipper på seddelen, forklarer Veggum.

Med introduksjonen av 50- og 500-kroneseddelen vil fire av de fem valørene i den nye seddelserien være satt i sirkulasjon. 1000-kroneseddelen blir etter planen utgitt i fjerde kvartal 2019.

Den nye seddelserien er utformet av Norges Bank, og bygger på forslag fra Metric Design/Terje Tønnessen og Snøhetta Design. Mer om sedlenes utforming finner du her.

Her finner du pressebilder og mer informasjon om den nye seddelserien.

Publisert 18. oktober 2018 10:00