Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Nina Langbraaten, Einar W. Nordbø og Fredrik Wulfsberg
Sammendrag
Norges Bank gjennomførte i 2007 en spørreundersøkelse om prissetting blant et tilfeldig utvalg av norske bedrifter. Bakgrunnen for undersøkelsen er at moderne pengepolitisk teori tar utgangspunkt i forskjellige forutsetninger om hvordan den enkelte bedrift setter sine priser. Samtidig er den samlede prisveksten et resultat av alle prissetternes beslutninger. Kunnskap om hva som bestemmer prissettingen i bedriftene, er derfor svært nyttig for en sentralbank. Noen sentrale resultater fra denne undersøkelsen er at det typisk tar noe tid mellom hver gang bedriftene justerer sine priser, og at bedriftene forsøker å se fremover når prisene fastsettes. Noen av de mest tradisjonelle forklaringene på at prisene holdes uendret over tid, får samtidig liten støtte fra norske bedrifter.
- Hele artikkelen (pdf, 680 kB)
- Figurer med bakgrunnsdata (ppt, 195 kB)
Hvis du lagrer filen og henter den inn i PowerPoint kan du ved å dobbeltklikke på figurene få frem tallene bak figurene.